postvirtual

We are the world

In Sol on 22 juni 2011 at 02:23

Beste mensen,

De laatste paar dagen heb ik doorgebracht in wat nu bekend staat als ‘de Bunker’. De grot van Audiovisuales.

De Bunker wordt gerund door het lieve kleine vrouwtje dat ik beschreven heb als het ware gezicht van de revolutie, kameraad Maria. Samen met haar dochter controleert ze ook de nationale en internationale pers. Ze is beter geïnformeerd dan de meesten van ons. Toen ik vanochtend een telefoontje ontving van de journaliste van de Financial Times die me geïnterviewd had op Sol en die vroeg of ik berichten over een mars op Brussel kon bevestigen, had ik haar eigenlijk door moeten geven aan Maria. Ze bleek het te weten. “Ja zeker wel, er wordt een mars voorbereid. Wist je dat niet?”

Niet dus. Ik ben slecht geïnformeerd de laatste tijd. Ik wist alleen iets af van een paar dozijn andere marsen. Het was het grote nieuws in de Algemene Vergadering van afgelopen zondag. Blijkbaar was het idee van een feestelijke optocht vanuit alle wijken van Madrid naar het parlement in hele goede aarde gevallen. Mensen zijn nu van plan om vanuit heel Spanje naar Madrid te lopen. In meer dan twintig steden zijn de voorbereidingen in volle gang. Santiago de Compostela, Granada, Cádiz, Murcia, A Coruña, Barcelona etc. etc. De kolonne uit Valencia is al vertrokken. Alle marsen zullen op 23 juli in Madrid moeten aankomen. Mensen uit de dorpen en de steden op de route zullen uitgenodigd worden om zich erbij aan te sluiten. Het gaat historisch worden.

En hier zit ik dus. Ik had gedacht om mijn rugzak te pakken en Spanje te bezoeken, maar nu heeft Spanje besloten om naar Madrid toe te komen. Ik ben enthousiast. Ik wil meteen beginnen met het tekenen van een enorme kaart van het land, ik wil de routes uitstippelen, ik wil het geheel aan de muur hangen en er allemaal verschillende kleuren punaises in steken. Daarna wil ik elke dag rondbellen naar mensen ter plaatse om informatie te krijgen over de voortgang van de marsen, zodat ik de punaises overeenkomstig kan verplaatsen. Vervolgens zou ik achterover leunen in mijn comfortabele stoel, ik zou mijn voeten op tafel leggen, ik zou omhoog kijken naar de kaart en ik zou zeggen: “Wauw.”

Maar er is veel meer dat ik wil doen. Ik wil in contact treden met de kameraden van Uitbreiding, ik wil informatie hebben van mensen die verslag doen, ik wil dat ze beelden opsturen, heel veel beelden, zodat we dagelijks voor ons kanaal een twee uur durende tv-show kunnen maken. Ik wil beelden van het platteland, ik wil beelden van mensen die hun tentje opzetten midden in de bossen en de bergen van Spanje, ik wil kampvuren, gitaarmuziek, assembleeën, dorpspleinen, kerkklokken. Ik wil het allemaal, elke avond op prime time.

Dan krijg ik een telefoontje. Vergeet de kaart, vergeet de marsen. Het is kameraad Afrah. Men heeft mij nodig als stem in een koor. “Neem iedereen mee. Vandaag maken we de opnames van ‘Puerta del Sol'”, het lied van de revolutie.

Zo staan we dus na een korte trip met de metro in de soundstudio van één van onze muzikale kameraden, verzameld rond een microfoon. We komen uit Spanje, uit Griekenland, uit Turkije, uit Venezuela, uit Marokko, uit Nederland. We zijn de wereld. En we zingen over hoe onze wereld eruit gaat zien, en hoe het allemaal begonnen is op Puerta del Sol.

Het is al laat als we terugkeren in de bunker. Ik blader door de kranten heen, en ik ben tevreden. Ze ademen een zuchtje van de wind der verandering. Ik voel hoe de eerste zweetparels uit beginnen te breken op de voorhoofden van de hoge heren in Brussel. Ze dringen er bij Spanje en Griekenland steeds nadrukkelijker op aan om door te gaan met de bezuinigingsmaatregelen, ongeacht wat de burgers ervan denken. Deze maatregelen zijn absoluut noodzakelijk. “Er is geen plan B.”

Ik kan me niet meer de naam herinneren van de meest eerbiedwaardige meneer die dit gezegd heeft. Maar hij kan gerust zijn. Hij hoeft zich geen zorgen te maken. Hij kan naar huis gaan.

We zijn hard bezig met plan B.

Oscar

Geef een reactie

